Listing 1 - 10 of 29 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Succesvol studeren 2 : de lotus-studiemethode in de praktijk voor 14 tot 16-jarigen
Author:
ISBN: 9052020558 Year: 1992 Publisher: Deurne Novum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

-2055-8


Book
Leren : hoe? zo!
Author:
ISBN: 9789401473361 Year: 2020 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren. Hoe? Zo! is het standaardwerk over leren leren, boordevol tips om zo optimaal mogelijk te leren, zowel thuis als in de klas. Docenten, leraren, leercoaches, studenten en ouders kunnen in dit boek terecht voor alles wat ze willen weten over dit belangrijke thema.Werken aan leervaardigheden is iets wat loont op korte en lange termijn. Met een goede studieaanpak halen studenten betere resultaten, kunnen ze hun tijd beter benutten en vergroten ze hun carrièremogelijkheden. Ook wanneer studeren al vlot verloopt, blijft leren leren belangrijk. Als je de nodige kennis en skills bezit om je leren te sturen, heb je een levenslange troef in handen op school en op de werkvloer.Leren. Hoe? Zo! geeft je inzicht in het volledige leerproces. Tal van handige tools en concrete leerstrategieën nemen je mee op een ontdekkingsreis naar steeds efficiënter en beter leren.https://www.lannoocampus.be/nl/leren-hoe-zo


Book
Studiewijzers : visie, ontwerp en praktijk
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9030180129 9030180617 9789030180616 Year: 2004 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zoals elke onderwijsvernieuwing veronderstelt begeleid zelfstandig leren tal van kantelingen bij alle betrokkenen: leerkrachten, leerkrachtenteams, directies, begeleiders en leerlingen. Daarbij staat vaak de mentale kanteling voorop: de betrokkenen moeten ervan overtuigd geraken dat de vernieuwing wenselijk en noodzakelijk is. Dit is een zeer belangrijke klip die we moeten nemen. Maar er is meer nodig. Naast de mentale kanteling is er een kanteling in de klaspraktijk en in de school als organisatie nodig. Leerkrachten moeten ervaring kunnen opdoen en zich verder professionaliseren op het vlak van cursusmateriaalontwikkeling, activerende werkvormen, alternatieve evaluatievormen, relevante inzet van ICT, enz. Begeleid zelfstandig leren stelt tegelijk de school als organisatie voor grote uitdagingen: roosterdoorbrekend werken, leerkrachten flexibel inzetten, de infrastructuur afstemmen op de noden, enz.


Book
Prettig perfect? : omgaan met perfectionisme als student
Authors: ---
ISBN: 9789057186592 Year: 2017 Publisher: Antwerpen UPA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wil je altijd alles heel goed doen in je studie (en daarbuiten)? Vind je het moeilijk om jezelf te ontspannen? Zie je steeds hoe het nog beter kan? Vind je het moeilijk om je hoofd boven water te houden? Perfectionisme kan vervelende gevolgen hebben voor je studie en welbevinden.In Prettig perfect? geven we je handvatten om je perfectionisme om te buigen naar iets positiefs. Aan de hand van concrete opdrachten breng je je perfectionisme in kaart en kan je zoeken naar manieren om er prettiger mee om te gaan. Je kan oefenen met verschillende methoden, vanuit verschillende invalshoeken.


Book
Starten met studeren : ingrediënten voor je studieaanpak in het hoger onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789057181863 905718186X Year: 2012 Publisher: Antwerpen UPA (University Press Antwerp)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studeren aan het hoger onderwijs is voor vele studenten een uitdaging. Hoe begin je aan zo'n grote cursus? Hoe plan je alles in? Hoe bereid je je best voor op de examens? Het vergt een andere strategie dan in het secundair onderwijs en het is niet altijd gemakkelijk om een eigen studiemethode te vinden.In Starten met studeren ga je aan de hand van concrete oefeningen na welke stappen je kan zetten om je studieaanpak te verbeteren. Het is in eerste instantie bedoeld voor individueel gebruik door studenten van het hoger onderwijs. Daarnaast kan het ook ondersteuning bieden bij studentenbegeleiding.Het werkboek werd samengesteld door studentenpsychologen van de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen. Het is een werkboek uit de praktijk, voor de praktijk. Inspirerende tips en tricks om zelf aan de slag te gaan met verschillende aspecten van het studeren.


Book
Mind the map : krachtige tools om leren in beeld te brengen : van mindmapping tot wordclouds
Author:
ISBN: 9789401418515 Year: 2015 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek zijn verschillende inzichten, technieken en strategieën verzameld, die leerlingen ondersteunen bij de verwerking van leerstof en het kritisch nadenken over het leerproces. De strategieën zijn gebaseerd op de nieuwste inzichten vanuit de leerpsychologie. Aan de orde komen de volgende onderwerpen: theoretische inzichten, inzichten over de kracht van het noteren, zoals sketchnoting, mapstrategieën, interactieve notebooks, visualiseringstechnieken en dergelijke. Elk hoofdstuk is op eenzelfde wijze opgebouwd. Enige informatie over de techniek, overzicht van de hulpmiddelen, relaties naar digitale mogelijkheden en concrete tips en lessuggesties. Het boek wordt ondersteund met een website: www.mapthemind.be. De auteur is werkzaam in een opleidingscentrum voor docenten. Het is ontstaan vanuit de dagelijkse praktijk. Bedoeld voor het voortgezet onderwijs en hoger. © NBD BiblionIn dit boek zijn verschillende inzichten, technieken en strategieën verzameld, die leerlingen ondersteunen bij de verwerking van leerstof en het kritisch nadenken over het leerproces. De strategieën zijn gebaseerd op de nieuwste inzichten vanuit de leerpsychologie. Aan de orde komen de volgende onderwerpen: theoretische inzichten, inzichten over de kracht van het noteren, zoals sketchnoting, mapstrategieën, interactieve notebooks, visualiseringstechnieken en dergelijke. Elk hoofdstuk is op eenzelfde wijze opgebouwd. Enige informatie over de techniek, overzicht van de hulpmiddelen, relaties naar digitale mogelijkheden en concrete tips en lessuggesties. Het boek wordt ondersteund met een website: www.mapthemind.be. De auteur is werkzaam in een opleidingscentrum voor docenten. Het is ontstaan vanuit de dagelijkse praktijk. Bedoeld voor het voortgezet onderwijs en hoger. © NBD Biblion - Jos Derksen


Book
Study skills handboek. Handboek voor de student
Author:
ISBN: 9038202903 Year: 2001 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenvatting:Deze Nederlandse vertaling van het 'Study Skills Handbook' is de idealevriend voor elke student in het hoger onderwijs. Het is niet zomaar eenstudiegids. Door de vlotte stijl, de leuke illustraties en praktischeinvulschema's is deze gids een aparte verschijning. De rode draaddoorheen het boek is: slagen doe je vooral zelf. Studeren in het hogeronderwijs komt neer op zelfstandig de materie verwerken, en daarbij wildit boek de student met raad en daad bijstaan.


Book
Een persoonlijke denk- en leerstijl : handleiding voor leerkrachten, begeleiders en ouders
Author:
ISBN: 9033448106 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke mens heeft een eigen leerstijl. De ene verwerkt informatie het beste langs het auditieve kanaal, de andere is meer visueel aangelegd. De manier waarop je gegevens opneemt, verwerkt en inprent, kent een organische oorsprong in de werking van beide hersenhelften. Wie linkerhemisferisch beter functioneert, zal kiezen voor een talige verwerking met kernwoorden en samenvattingen. Wie een rechterhemisferische voorkeur heeft, zal liever werken met een schematische voorstelling. Natuurlijk zal de aard van de gegevens medebepalend zijn voor de keuze van de verwerking. Kinderen die bezig zijn met het verwerven van een studiemethode, ondervinden vaak problemen bij de keuze van een leerstijl die tegelijk overeenkomt met hun eigen persoonlijke voorkeur en met de soort leerstof. Ook ouders en leerkrachten maken vaak dat onderscheid niet en begrijpen dus de keuze van de kinderen niet. Na een jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen bij hun zoektocht naar een aangepaste denk- en leerstijl en het toepassen ervan op hun eigen schoolwerk, heeft de auteur haar visie en werkwijze neergeschreven in dit boek. De vier fasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum dienen als basis bij het oplossen van taken en toetsen en bij het verwerken van leerstof. Zowel de leerkracht in de klas als de ouders thuis zullen voldoende achtergrond, tips en oefenmateriaal vinden om zelf ook kinderen te kunnen ondersteunen bij het verwerven van een goede studie- en denkmethode. Het boek is geschreven voor leerkrachten, ouders, begeleiders en therapeuten en is hoofdzakelijk bedoeld voor het werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar.


Book
Vaardigheden voor studie en loopbaan
Author:
ISBN: 9789043012980 904301298X Year: 2007 Publisher: Amsterdam Pearson Education

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vaardigheden voor studie en loopbaan behandelt studievaardigheden, interpersoonlijke vaardigheden en beroepsvaardigheden om studenten te helpen bij het behalen van betere resultaten tijdens hun studie en tijdens hun loopbaan. &#13;Vaardigheden kun je verbeteren door te oefenen. Dit boek bevat dan ook een grote hoeveelheid oefeningen en activiteiten waarmee studenten hun sterke punten kunnen vaststellen en een persoonlijk ontwikkelplan kunnen opzetten om te werken aan hun leerpunten. Daartoe bevat het vragenlijsten over stress, tijdmanagement en zelfvertrouwen; checklists voor werkstukplanningen, sollicitatiebrieven en -gesprekken; oefeningen om examenvragen goed te kunnen begrijpen en casestudy's te analyseren. Daarnaast vind je stof om je basiskennis van wiskunde en grammatica op te frissen en bij te houden. &#13;&#13;Dit boek is gebaseerd op de generieke hbo-competenties. Het is geschreven voor alle studenten die op de juiste manier willen leren studeren, om uiteindelijk een goede baan te vinden. Op de ondersteunende website zijn veel van de invuloefeningen in dit boek digitaal beschikbaar.&#13;&#13;


Book
Morgen begin ik eraan! : academisch uitstelgedrag begrijpen en aanpakken
Authors: --- ---
ISBN: 9789057187131 Year: 2018 Publisher: Brussel UPA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Begin je steeds te laat aan je studietaken? Lopen je pauzes langer uit dan gepland? Laat je je gemakkelijk afleiden bij het studeren? Uitstelgedrag kan op langere termijn voor serieuze problemen zorgen. Je haalt je deadlines niet, je kunt wegens tijdsgebrek enkel oppervlakkig studeren of je moet examens uitstellen. Dat alles kan ervoor zorgen dat je zelfvertrouwen wordt aangetast.In Morgen begin ik eraan! geven we je handvatten om je uitstelgedrag aan te pakken. In het eerste deel schetsen we de theoretische achtergrond van academisch uitstelgedrag, inclusief de mogelijke gevolgen. Wij hopen dat je zo meer inzicht krijgt in wat voor jou typisch is als het om uitstellen gaat.Het tweede deel is een werkboek met allerlei opdrachten. Welke overtuigingen, gevoelens en uitstelmechanismen spelen een rol bij jouw uitstelgedrag? Hoe kun je hulpmiddelen als motiverende doelstellingen, timemanagement en oplossingsgerichte strategieën inzetten? Morgen begin ik eraan! is een boek uit en voor de praktijk.

Listing 1 - 10 of 29 << page
of 3
>>
Sort by